Friends of Miss Nadya

13 June 2011

Sambal Lempoyang :: Pernah Dengar Tak??



Hai semua..di sebab kan nad tak de idea ni...tercetus lah pulak entry ni mengenai Lempoyang....korang rasa korang pernah dengar tak Lempoyang??apa itu lempoyang yer??orang bandar kebanyakkan memang tak tahu...haha..nad tak tau lah Kalau chef hebak kita MG dah pernah post ker tak resepi ni..hehe...mai nad nak cita ya...tapi cerita ni nad amik dari hasil Wikipedia yer..atau boleh pergi Blog Fazli Syam
 
(Gambar Hasil Kajian Encik Google)
Lempoyang biasanya tumbuh di kawasan semak samun. Ia dari jenis halia dan juga biasa dipanggil halia hutan. Pokoknya hampir menyerupai pokok bunga kantan. Ia mempunyai bunga yang cantik dan ketinggiannya lebih kurang 30-50 cm dari tanah. Sama seperti genus halia yang lain ia membiak melalui rizom dan pecahan rumpun.

tapi umah nad bukan hutan...haha..mak nad yang tanam..sebab tu nad tahu mende ni..
Antara kegunaan lempoyang ialah untuk mengubati ::
  • Kurang selera makan..
  • Sesak Nafas
  • Bau badan
  • Gaut
Sumber Wikipedia..Alhamdulillah..badan nad tak berbau dah sekarang...okay,pasal sambal...macam mana nak wat yer..
Bahan-Bahan ::
 
  • Lempoyang
  • Garam
  • Ajinomoto
  • Lada Hitam
  • Bawang Putih dan Bawang Merah
  • Asam Jawa yang dah ditapis..
Tumbuk lempoyang tu sampai hancur..lepas tu baru tumbuk bahan-bahan di atas tu....hehe..nad pandai makan jer...tapi mak nad yang rajin buat...huhu..mende senang pon nad malas...hehe...tapi serius lah nad cakap..memang sedap wooo sambal lempoyang ni wey..tak de lauk pon tak pe...Nasi putih,Ikan Tenggiri (Ikan Masin),dengan sambal lempoyang..pergh..kecur anak tekak..slurpp...memang terbaik dari kampung wey..:)






12 comments:

nurul atiqah said...

pikir lempang-orang(budak kecik yg pelat panggil oyang).

Nadya O'Conner said...

@nurul atiqah::hehe...sampai kesitu pulak..:)

shiema sufian said...

ape tu lempoyang? tapenah dengar pwn.huhu

Nadya O'Conner said...

@shiema sufian::nad tahu pon sebab dok kampung..kan nad dah terangkan kat atas..huhu..:)

Halimatun Sa'adiah said...

salu jgak pokok tu,xtau la nape die lempoyang n bunga die bole mkn..
salu wat balut tungku je daun die..

MrS. F!zA said...

sekali tgk mcm bunga kantan je nad..hihihi

VPO(vespa pink oficial) said...

hai nad..:)

orang kg jer banyak yg tahu..tulisan kat atas tu tak boleh nak baca r..:)

Nadya O'Conner said...

@Halimatun Sa'adiah::bunga dia boleh makan ea??kat umah nad tak sempat bunga..mak dah amik isi dia untuk makan..:)

Nadya O'Conner said...

@MrS. F!zA::nad ingat pokok lengkuas jugak..:)

Nadya O'Conner said...

@VPO(vespa pink oficial)::hehe..dah edjust..:)

bersama kak Es said...

bunganya cantik !! tiba2 kak Es rasa cam nak tanam lak pokok tu...tapi dalam pasu la :)

Nadya O'Conner said...

@bersama kak Es::cantik ker?macam bunga kantan kan??hehe..:)