Mulianya hati seorang jiran

Assalamualaikum peeps!


Google ''Muliakan Jiran'' dan terjumpa di blog - Source

Besar ganjaran yang Allah berikan kepada mana-mana hambanya yang memuliakan jiran dan tetamu berdasarkan kepada hadis berikut :- Hadis dari Abu Hurairah radhiallahuanhu bahawa Rasulullah s.a.w bersabda : “ Barangsiapa beriman kepada Allah dan Hari Kemudian, maka hendaklah ia berkata akan kebaikan ataupun diam, Dan barangsiapa beriman kepada Allah dan Hari Kemudian, maka hendaklah ia memuliakan jirannya, Dan barangsiapa beriman kepada Allah dan Hari Kemudian, maka hendaklah ia memuliakan tetamunya “ Riwayat Bukhari dan Muslim.

Pinjam dari Google..



Sebenarnya ini kisah malam tadi di mana Nad terpaksa merempit menaiki motor balik kerumah. Kereta? sudah berada di rumah sebab Abah pulang kerumah dulu. Jam sudah menunjukkan 8pm. Balik seorang diri dan perjalanan 30 minit, keadaannya pula?

Jalan masuk Felda biasalah mesti lah tempuh kelapa sawit dan tiada lampu jalan kiri dan kanan ye. Kalau ada pon masa nak masuk simpang pertama tu, di hadapan polisco tu pon jauh lagi umah nad dalam 20 minit begitu lah. Balik semalam tiada jaket yang selalu Nad pakai pula, MasyaAllah sejuknya rasa sampai ke tulang.

Nad pecut semalam macam orang gila lah sebab tu memang perangai Nad naik moto seorang diri. Kalau bawak orang pandai pulak bawak slow..  -.-''

Nak dijadikan kisahnya semalam Nad ada nampak pakcik iaitu jiran belakang rumah naik kereta di kawasan bandar, Nad panggil pakcik tu tapi pakcik tu tak dengar sebab kereta pasang aircond. Muka kecewa, pecut terus jalan.

Lepas tu Nad perasan something iaitu sebiji kereta yang pecut laju juga di belakang Nad. Fuh cuaknya rasa..-.-''

Sampai simpang pertama rupanya pakcik tadi tu dekat belakang motor Nad dan hon kat Nad. Dia berhenti Nad pon berhenti. Nak tahu apa kata pakcik tu?

''Pakcik tu :: Bawaklah kereta pakcik nih. Biar pakcik bawak motor.''

''Nad :: Eh,tak pe lah pakcik. Saya tumpangkan barang je lah. Pakcik follow dari belakang pon Alhamdulilah. (dalam hati dah sebak nak nangis sebab ada orang prihatinkat Nad)''

''Pakcik tu :: la...orang suruh dia bawak kereta ni hish budak ni''

Terbaca entry Mak dara - Nak Datang Shooting Di Rumah Boleh? Erk

Tak boleh bayangkan macam mana kalau Nad dapat jiran macam tu.. -.-''

Category :
Personal


Blog/Blogshop Pilihan Entry Ini ::

Photobucket

Dapatkan Dapatkan Handbag yang cantik-cantik dengan harga berpatutan di Butik Nor Nadiah. Click banner for more info..

Baca entry promot barangan Butik Nor Nadiah dan sudah di review oleh Nad >> ♥ HERE ♥ <<

P/S :: Nak masuk Blog/Blogshop Pilihan Nad dan Enjoy To Get Review Blog/Blogshop anda?
Click >> ♥ HERE ♥ << For More Details From Me ! Sementara Ruang Iklan Masih Di Buka..

  ♥ NANG IT if Like it ♥

10 Comments

Sayang Saya

Love